|
Rzeczywistość przejawiona
olej, 60 x 70 cm, 1986 r.
Świat ziemi, międzygwiezdna przestrzeń, świat wielkiego Indry,
świat Predżapatiego i świat Brahmy są Jajem Brahmy.
|
|
|
Obraz ten zainspirowany został komentarzem
Jogabhaszji związanym z 26 sutrą trzeciej księgi Jogasurt Patańdżalego.
Przedstawia on siedmiostopniowy świat Brahmy, który wyraża całą przejawioną
rzeczywistość. W tradycji hinduistycznej nazywa się Jajem Brahmy /brehmanda/.
W Wedach nazywano ją złotym kiełkiem, zaś w Upaniszadach rzeczywistość
ta związana jest czasami z nazwą "słonce bogów". Często malowano
Jajo Brahmy posługując się barwą czerwoną lub złotą.
Od środka idą światy piekieł, światy podziemne i świat ziemski. Potem
jest przestrzeń kosmiczna oddzielająca świat ludzki od światów objawionych
/boskich/: świata Indry, Pradżapatiego i świata Brahmy.
Jajo Brahmy otoczone jest pradhaną /zasadą rzeczywistości przedmiotowej/,
w której nie obowiązuje prawo karmana. Biała linia pionowa symbolizuje
jogę całkowitego wyrzeczenia. Przenika ona wszystkie światy, pradhanę
i dąży do zjednoczenia z absolutem. Otoczona jest ona fioletem, który
symbolizuje możliwość oddziaływania tej formy jogi na różne światy.
Niebieska rozwijająca się spirala symbolizuje jogę spontaniczności często
utożsamianą z jogą nieświadomą. Podobnie jak joga wyrzeczenia wie dzie
ona do tego samego celu tylko inaczej go realizuje. Linia pozioma wyraża
różne formy przywiązania do życia. Symbolizują to rodzaje zieleni, które
częściowo charakteryzują różne światy. Biała obwódka dookoła Jaja Brahmy
wskazuje na to, że istoty zamieszkujące świat Brahmy mają władzę nad
pradhaną. Biały punkt leżący na przecięciu dwóch linii symbolizuje atmana
/jaźń ludzką/, która może realizować różne formy jogi jak też i wyrażać
przywiązanie do różnych form życia.
|