Rzeczywistość przejawiona
olej, 60 x 70 cm, 1986 r.

Świat ziemi, międzygwiezdna przestrzeń, świat wielkiego Indry, świat Predżapatiego i świat Brahmy są Jajem Brahmy.
 
poprzedni
strona glowna
nastepny
schowaj opis

      Obraz ten zainspirowany został komentarzem Jogabhaszji związanym z 26 sutrą trzeciej księgi Jogasurt Patańdżalego. Przedstawia on siedmiostopniowy świat Brahmy, który wyraża całą przejawioną rzeczywistość. W tradycji hinduistycznej nazywa się Jajem Brahmy /brehmanda/. W Wedach nazywano ją złotym kiełkiem, zaś w Upaniszadach rzeczywistość ta związana jest czasami z nazwą "słonce bogów". Często malowano Jajo Brahmy posługując się barwą czerwoną lub złotą.

     Od środka idą światy piekieł, światy podziemne i świat ziemski. Potem jest przestrzeń kosmiczna oddzielająca świat ludzki od światów objawionych /boskich/: świata Indry, Pradżapatiego i świata Brahmy.
Jajo Brahmy otoczone jest pradhaną /zasadą rzeczywistości przedmiotowej/, w której nie obowiązuje prawo karmana. Biała linia pionowa symbolizuje jogę całkowitego wyrzeczenia. Przenika ona wszystkie światy, pradhanę i dąży do zjednoczenia z absolutem. Otoczona jest ona fioletem, który symbolizuje możliwość oddziaływania tej formy jogi na różne światy. Niebieska rozwijająca się spirala symbolizuje jogę spontaniczności często utożsamianą z jogą nieświadomą. Podobnie jak joga wyrzeczenia wie— dzie ona do tego samego celu tylko inaczej go realizuje. Linia pozioma wyraża różne formy przywiązania do życia. Symbolizują to rodzaje zieleni, które częściowo charakteryzują różne światy. Biała obwódka dookoła Jaja Brahmy wskazuje na to, że istoty zamieszkujące świat Brahmy mają władzę nad pradhaną. Biały punkt leżący na przecięciu dwóch linii symbolizuje atmana /jaźń ludzką/, która może realizować różne formy jogi jak też i wyrażać przywiązanie do różnych form życia.