|
Na tle sansarycznych światów, które symbolizują trzy idące od środka okręgi, rozwijają się różne cykle czasu. Są one czynnikami determinującymi poznanie istot, które podlegają prawu karmana. Wyraża je figura w formie krzyża otaczająca środek. Przerywana linia oznacza nierzeczywisty charakter czasu cyklicznego. Złota linia zmierzająca do środka wskazuje, że człowiek w dowolnym momencie swojej ewolucji duchowej, przebywając w czasie cyklicznym może wejść na ścieżkę prowadzącą do absolutnego poznania rzeczywistości. Okrąg jasnoniebieski symbolizuje światy objawione /boskie/, okrąg niebieski odnosi się do światów danych w naocznosci zmysłowo-intelektualnej i okrąg ciemnoniebieski wskazuje na światy hierarchicznie najniższe, których ewolucji joga nie przedstawia. Cała ta rzeczywistość składa się z trzech istotnych składników /gun/ tzn. z świadomości, zmienności i postaci. Świat widziany w aspekcie samych gun jest właściwym przedmiotem poznania dla Iśwary /Boga osobowego/. Symbolem tego przedmiotu jest płaszczyzna barwy fioletowej. Rzeczywistość guniczna charakteryzuje się nieskończenie prędką przemianą. Czas więc jest tam kontynuacją nieskończenie prędko następujących po sobie wartości nieskończenie małych, zwanych atomami czasu /kszana/. Jest to czas prostolinijny i wszechkierunkowy. Z jego pozycji cykle czasowe światów sansarycznych są nierzeczywiste. Są one konstrukcją umysłu. Joga twierdzi, ze przez sanjamę na kszanie i jego następstwie uzyskuje się poznanie całej rzeczywistości pod każdym możliwym kątem widzenia. W punkcie więc, na którym dokonana została sanjama, a który jest wartością nie-. skończenie małą, zawiera się cała rzeczywistość. Wszechpoznanie symbolizują dwie białe, przecinające się linie. Obraz jest otoczony trójkolorową obwódką, która symbolizuje sanjamę. |