|
Obraz przedstawia rzeczywistość przedmiotową w dynamizmie jej przemian, proces ten wyraża forma pierścienia. Źródłem, z którego wywodzą się wszelkie przemiany są guny. Zewnętrzny i wewnętrzny fioletowy okrąg wyraża immanentność i transcendentność gun wzglądem rzeczywistości przedmiotowej. Są one zasadą i pierwiastkiem twórczym rzeczywistości zjawiskowej. Fioletowe okręgi wskazują też na ciągłośc i jedność przemiany całej rzeczywistości. Dwa fioletowe odcinki wychodzące z białego punktu na szczycie pierścienia wskazują na tezę, że guny są materiałem, z którego złożona jest rzeczywistość zjawiskowa. Dwa punkty położone wewnątrz pierścienia symbolizują podmiotowość. Wyższy punkt wyraża asmitę /stan powszechnej świadomości/, niższy wyraża stan uniwersalnego obserwatora /Iśwarę/. Te formy podmiotowości rzeczywistej /Iśwara/ i pozornej /asmita/ nie są zmieszane z rzeczywistością, której geneza jest związana z gunami. Rzeczywistość pochodną względem gun stanowią indryje, tanmatry, mahabhuta brane w aspekcie swojej budowy atomowej, mahabhuta jako formy całościowe i świat dany w naoczności zmysłowo-intelektualnej. Współdziałanie obserwatora uniwersalnego i asmity tworzy hierarchię zjawiskowych podmiotów poznających, którą wyraża elipsa biegnąca środkiem pierścienia. Elipsa ta określa też zależność funkcjonalną asmity względem Iśwary /podmiotu podstawowego/. Asmita jest źródłem hierarchii widzów zjawiskowych /podmiotów poznających/. Podmioty hierarchicznie wyższe oznaczono w elipsie jaśniejszą barwą. Barwa elipsy wyraża też stopnie poznania rzeczywistości.. Symbolem najwyższego poznania są trzy białe linie i punkt. Wyrażają one poznanie właściwe dla Iśwary. Linia elipsy /hierarchia podmiotów poznania/ nie tworzy rzeczywistości,
ale może ją wyrażać. Rzeczywistość przedmiotowa jest niezależna względem
podmiotów poznających. Gdyby było odwrotnie linia elipsy musiałyby zawierać
w sobie płaszczyznę pierścienia. W związku z tym procesy poznania miałyby
charakter pozorny. Poznanie może tylko mniej lub bardziej adekwatnie
odzwierciedlać pewne aspekty świata. Stopniowe |