|
Poznanie absolutne zrodzone z rozróżniania
olej, 60 x 70 cm, 1988 r.
Samo tylko rozpoznanie odmienności puruszy i sattwy ma zwierzchnictwo
nad wszystkimi stanami i podmiotowość wszechpoznania.
|
|
|
Koło wyraża przedmiotową rzeczywistość. Gdy promień koła zmierza do
nieskończoności obwód jego dąży do prostej. Dwie rozwidlające się krzywe
zbliżają się do tej prostej w nieskończoności. Ten proces zbliżania
wyraża tezę głoszącą, że poznanie zrodzone z widzenia rozróżniającego
jest wieczne /bezkresne/. Dotyczy ono każdego bytu rozważanego pod dowolnym
kątem widzenia i wyraża prawdę o uhierarchizowanej rzeczywistości. Symbolem
tego poznania są linie krzywe białej barwy. Zewnętrzne fioletowe pole
otaczające krzywe wyraża rzeczywistość podstawową będącą przedmiotem
poznania rozróżniającego. Środkiem dwóch fioletowych obszarów, przecinając
centrum koła, biegnie linia złota wyrażająca widzenie rozróżniające
/wiwekakhjati/, które jest źródłem wszechpoznania. Linia ta zmierza
do nieskończoności i jest pozaczasowa tzn. nie jest wyznaczona cyklami
przemian gun. Wskazuje na to jej prostoliniowość. Moment w tym poznaniu,
który jest wartością nieskończenie małą /kszana/ jest tożsamy z wiecznością.
Wyraża to złota barwa linii, biały trójkąt u góry symbolizuje sattwę.
Ponieważ jest on skierowany wierzchołkiem do dołu wyraża sattwę jako
instrument doznania. Trójkąt dolny złotej barwy skierowany wierzchołkiem
do góry symbolizuje puruszę, z którym wiąże się koncepcja wyzwolenia
/uwolnienia/. Złota linia, która, rozdziela te dwa trójkąty, wskazuje,
że istotą wiwekakhjati jest rozróżnianie puruszy od sattwy. Oddzielenia
tego dokonuje widz zjawiskowy /Iśwara/, w którym jest zalążek /bidża/
wszelkiego poznania i istnienia. Cztery niebieskie obszary wewnętrzne,
ciemniejące w kierunku obwodu wyrażają niezliczoną ilość światów. Przerywane
linie krzywe oznaczają dążenie do nieskończoności, biała i złota obwódka
na okręgu koła symbolizuje sabidżasamadhi /skupienie z zalążkiem/, które
jest źródłem wszechrzeczy.
|