Awidja - niewiedza
olej, 60 x 70 cm, 1988 r.

Widzenie w nietrwałym, nieczystym, niewygodnym, bezjaźniowym trwałego, czystego, pomyślnego, jaźni - niewiedzą.
 
poprzedni
strona glowna
nastepny
schowaj opis

      Wiedzę prawdziwą niesie wszechpoznanie zrodzone ze stanu wiwe-kakhjati /widzenia rozróżniającego/. Każda inna wiedza z punktu widzenia tego poznania jest niewiedzą /wiedzą odmiennego rodzaju/. Jest to wiedza względna i cząstkowa Wiedza ta niesie uwarunkowania i wynikające z nich uciążliwości.

     Powierzchnia bladoniebieskiego koła otoczona przerywaną linią w barwie złotego ugru symbolizuje nierzeczywisty charakter asmity. Wewnętrzne złote koło oznacza widza zjawiskowego nie utożsamiającego się z sattwą. Skutkiem tego nieutożsamienia jest wszechpoznanie /dwie krzyżujące się linie/. Czarny okrąg otaczający centrum każe traktować poznanie jako wyraz niewiedzy. Biały okrąg występujący po czarnym mówi o nierzeczywistym charakterze wszechpoznania i każe rzeczywistość zjawiskową /stan asmita/ traktować jako trwałą, wygodną, czystą, pomyślną i podmiotową. Skoro stan asmita tak się rozumie to i bardziej zindywidualizowanym stanom można te cechy przypisać. Również uciążliwościom, będąc w stanie niewiedzy, przypisuje się charakter nieuciążliwy. Zasygnalizowane one zostały przerywaną linią krzywą.