Powstawanie powszechnej świadomości
olej, 60 x 70 cm, 1987 r.

Pozorna jedność natury mocy widzostwa
i widzenia - stanem "jestem".
 
poprzedni
strona glowna
nastepny
schowaj opis

      Obraz nawiązuje do 6 sutry z II księgi Jogasutr Patańdżalego. Sutra ta podaje definicję stanu asmita /powszechnej świadomości "jestem"/, który uzurpuje sobie prawo, aby pełnić rolę bytu podmiotowego. Stan ten przybiera formę widza aktywnego, od którego pochodzą wszelkie rodzaje świadomości indywidualnych. Według jogi klasycznej tożsamość widza zjawiskowego z sattwą posiada charakter pozorny. Stanowi ona istotę asmity. Iśwara istnieje oddzielnie względem sattwy. Przyczyną tej tożsamości jest stan niewiedzy, w którym wydaje się, że guna sattwa jest bytem czystym, stanem absolutnej wygody i absolutnym "ja". Cechy te przysługują tylko bytowi najwyższemu.

     Złote pole w kształcie koła symbolizujące widza zjawiskowego przenika sattwa. Wyraża ją, jako byt pozornie czysty białoniebieskie koło. Dąży ona do tożsamości z Iśwarą poprzez akt służenia jemu. W wyniku przenikania mamy na obrazie złoty i bladoniebieski półksiężyc. Pierwszy z nich symbolizuje Iśwarę, drugi - sattwę. Środek o barwie złotego ugru jest symbolem powstającego stanu asmita. Przerywana linia oddzielająca białoniebieski sierp od złotego ugru oznacza pozorną jedność sattwy i Iśwary. Złota gwiazdka jest symbolem najwyższej osobowości. Białoniebieska strzałka zmierzająca w kierunku gwiazdki wyraża akt służenia i dążenie do utożsamienia się sattwy z Iśwarą. Jasnożółte pole wyraża stan nirwiczary tzn. elementów subtelnych istniejących poza przyczynowością, zaś przestrzeń zewnętrzna od jasno do ciemnoniebieskiej wyraża całą hierarchię światów formy. Biała linia wychodząca z końca strzałki, przecinająca ugier i pole jasnożółte symbolizuje bezpośrednią władzę asmity nad stanem nirwiczara.