|
Tworzywem i przyczyną instrumentalną jednostkowych świadomości jest stan asmita /czysta świadomość jestem/. Jest on źródłem i bramą otwierającą dalszą ewolucję świadomości wolną od licznych ograniczeń rzeczywistości sansarycznej. Pięć typów świadomości jednostkowej łączy Patańdżali z pięcioma rodzajami mocy psychicznych /Js. IV. 1/. Świadomości te mają różne przyczyny powstania. Mogą być wywołane w sposób naturalny przez odpowiednie wcielenie, samadhi i tapas, bądź w sposób sztuczny przez zioła i zaklęcie. Spośród tych wszystkich świadomości jedynie ta, która została wywołana stanem samadhi jest wolna od złoża karmicznego. Punkt centralny oznacza stan linga matra,
zewnętrzny w stosunku do niego jest stan asmita, potem następuje sfera
manasu. Fioletowe pole symbolizuje rzeczywistość właściwą dla tej formy
samadhi /biały okrąg/, która wytwarza świadomość wolną od związków karmicznych.
Krótszy promień wychodzący z centrum oznacza świadomość zrodzoną z samadhi.
Przechodząc od strony lewej do prawej promienie oznaczają świadomość
zrodzoną przez tapas, zioła, zaklęcia i wcielenie. Pięć splecionych
ze sobą linii rozmieszczonych na niebieskim okręgu, który symbolizuje
świat oznacza uciążliwości związane ze złożem karmicznym. Podstawową
uciążliwością, która łączy wszystkie inne jest niewiedza, wyraża ją
czarna linia przebiegająca przez środek czterech krzywych. Trzy ostatnie
okręgi /jasny, szary i czarny/ wskazują na trzy rodzaje karmana, którym
podlegają cztery formy wytworzonej świadomości. |