Joga i zjawiska świadomości
olej, 60 x 70 cm, 1987 r.

Joga - powściągnięciem zjawisk świadomości.
 
poprzedni
strona glowna
nastepny
schowaj opis

      Podstawą obrazu są Jogasutry Patandżalego /I.2-16/. Treść Jogasutr została tu uzupełniona elementami mistycznej fizjologii jogi oraz myślą upaniszadową głoszącą tożsamość atmana i brahmana. Zasadę tę klasyczna joga przyjmuje głosząc, że najgłębsza jaźń człowieka jest absolutnie wolna.

     Trzy wewnętrzne okręgi /brązowy, żółtoniebieski i biały/ symbolizują rćżne ciała związane z człowiekiem /fizyczne, subtelne i przyczynowe/. Z ciałem fizycznym związanych jest 5 rodzajów zjawisk świadomości - poznanie, wyobraźnia, pamięć, sen i błąd poznawczy. Wszystkie te zjawiska dążą do centrum. Realizacja centrum /powściągnięcie zjawisk/ jest tożsama ze stanem widza w swojej postaci. Jeśli centrum nie zostanie osiągnięte wtedy widz występuje w formie zjawiska, coraz jaśniejsze wewnętrzne obszary w promieniach zmierzających do środka symbolizują powiedzenie, że w zjawiskach uciążliwych są nieuciążliwe. Biała linia przecinająca dwa okręgi symbolizuje przenikanie ciała fizycznego przez ciała subtelne. Przerywane linie w białym polu wskazują na istnienie kontynuacji powściągnięcia ale mówią też, że rozróżnienie między zjawiskami świadomości jest pozorne. Ciemniejący błękit otaczający koło brązowe to hierarchia coraz to bardziej uduchowionych światów. Złoty zewnętrzny okrąg symbolizuje ostateczną rzeczywistość - brahmana i stwierdza, że widz i brahman /purusza/ to jedno. Jedność tę i wyłączny charakter widza i puruszy symbolizuje złota barwa.