|
Pankosmiczna ewolucja bytu podmiotowego
olej, 60 x 70 cm, 1987 r.
W następstwie postaci myślenia, przenikania, błogości, stanu
"Jestem" - z uświadomieniem, po ćwiczeniu z pratjają
ustania, z resztką sanskar - inna.
|
|
|
Obraz ujmuje za pomocą symboli barw,
linii i okręgów ideę jogi w całości. Pokazuje on ewolucję podmiotu na
tle różnych rodzajów rzeczywistości przedmiotowej. Linia spiralna wychodząca
z ciemności dążąca do środka symbolizuje rozwój świadomości wychodzącej
ze światów hierarchicznie niższych niż świat ziemski. Krąg zieleni to
świat materii dany w naoczności zmysłowo-intelektualnej. Błyszczący
okrąg wskazuje na granicę, jaka istnieje między dwoma rodzajami rzeczywistości
tzn. rzeczywistością materialną a rzeczywistością subtelną. Droga do
poznania tej rzeczywistości wiedzie przez skupienie świadomości /przez
samadhi/. Następną rzeczywistością więc jest to, co stanowi zasadę rzeczywistości
zmysłowo-intelektualnej. Jest to rzeczywistość żywiołów /mahabhuta/.
Jest ona pięciobarwna. Następny poziom rzeczywistości symbolizuje barwa
jasnożółta. Jest to rzeczywistość złożona z elementów subtelnych /tanmatra/.
Patańdżali mówi, że jest ona dana w doświadczeniu bogom i joginom. Rzeczywistością
subtelniejszą od poprzedniej jest świat kosmicznej błogości. Principium
dla tej rzeczywistości jest świat czystej, intuicyjnej świadomości /linga/.
Symbolizuje go barwa biała o lekkim niebieskim odcieniu. W świecie tym
odbija się purusza tworząc widza zjawiskowego i odbijają się guny -
istotne komponenty rzeczywistości zjawiskowej. Droga do widza zjawiskowego
zwie się jogą ze świadomością, zaś droga do puruszy - jogą bez świadomości.
|