|
Drogi do absolutnej wolności
olej, 60 x 70 cm, 1988 r.
Drogi do absolutnej wolności.
|
|
|
Drogi postępu duchowego symbolizuje
góra. Na wielkim morzu tamasu i radżasu, które symbolizuje barwa brązowa
pojawia się życie /różne rodzaje zieleni/, jest ono jakby wyspą lub
ogrodem i stanowi podstawę góry. Istotą życia jest doskonalenie się.
Wyrażają to linie zieleni zmierzające do góry. Górę otacza okrąg. Zewnętrzna
strona okręgu /żółtozielona/ wyraża zasady moralności uniwersalnej /jama/.
Żółty odcień zieleni wskazuje na tożsamość inteligencji i uniwersalizmu
moralnego służącego obronie wszelkich form życia. Zieleń w odcieniu
niebieskim wewnątrz okręgu symbolizuje praktyki ascetyczno -mistyczne
o kosmicznym charakterze /nijama/. Jamy i nijamy są kluczem otwierającym
drogę jogi. Wznoszenie się w kierunku szczytu symbolizuje przechodzenie
przez różne formy poznania bezpośredniego, ciemniejące zaś otoczenie
wokół góry wyraża różne rodzaje światów objawionych. Szczyt góry będąc
jednocześnie środkiem koła symbolizuje największą głębię. Oznacza on
stan absolutnej wolności /kajwalia/. Biały kolor symbolizuje najwyższą
formę poznania - widzenie rozróżniające /wiwekakhjati/. Dwie przerywane
linie wydzielają miejsce, które symbolizuje najwyższą mądrość /pradżnia/
będącą przeciwstawieniem tego wszystkiego co dotyczy lub może dotyczyć
świata przedmiotowego.
|