|
Rzeczywistość przejawiona ma dynamiczny i rozwojowy charakter. Wskazują na to półkoliste linie. Składa się ona z trzech gun /istotnych komponentów/. Jest to sattwa, radżas i tamas. Sattwę /świadomość/ symbolizuje jasna barwa zbliżona do białej. Radżas /zmienność/ symbolizuje kolor zbliżony do czerwieni i tamas /strukturę/ symbolizuje barwa zbliżona do czerni. Ponieważ w rzeczywistości przejawionej guny istnieją w złożeniach, każda łączy się w określonych proporcjach z innymi. Zatem każda z wymienionych barw zawiera elementy barw pozostałych. Wewnętrzny biały obszar symbolizuje pradhanę, gdzie guny istnieją w doskonałej równowadze. Istniejąc w równowadze nie przyjmują żadnych połączeń między sobą. Zachodzi między nimi relacja odbijania. Znajduje to reprezentację w barwie białej. Barwa złota ze względu na różną charakterystykę względem pozostałych barw symbolizuje byt podmiotowy odmienny od wszelkiego bytu przedmiotowego. Byt ten jest transcendentny i immanentny w stosunku do rzeczywistości składającej się z gun. |