|
Miejscem narodzin jogi jest ludzka rzeczywistość sansaryczna. Rzeczywistość tę, ogólnie pojętą, według tradycji hinduistycznej tworzą trzy kosmiczne inteligencje, które są aspektami jedności. Zarówno w sztuce indyjskiej jak i w religii hinduistycznej inteligencje te ujęte antropomorficznie występują w postaci trzech bogów. W jodze, która jest systemem filozoficznym funkcje podobne pełnią guny - istotne komponenty rzeczywistości zjawiskowej. Energię twórczą wyłaniającą świat z przyczyny pierwotnej wyraża Brahma. W jodze proces ten jest związany z dążeniem bytu podmiotowego do fenomenalizacji, którą wyraża guna tamas. Energię destrukcyjną, której celem jest doprowadzenie świata do idealnej formy wyraża Siwa, którego odpowiednikiem w jodze jest guna radżas. Z sattwą oświetlającą wszystko wiąże się funkcja Wisznu utrzymująca w równowadze procesy wyłaniania i niszczenia. Wszelkie przemiany świata sansarycznego wyrażają się w formie wibracji tworząc pieśń kosmiczną, która ze względu ne nieskończone zróżnicowanie form nie ma początku ani końca. Według jogi odkrycie siebie jako istoty podmiotowej pozwala ująć rzeczywistość sansaryczną w aspekcie całości i jest tożsame z wyjściem poza nieskończoność procesów tworzących zamknięte cykle. Jest to realizacja Iśwary - uniwersalnego podmiotu poznającego transcendentnego względem trzech gun. Lewoskrętna swastyka wyraża Brahmę. Jej
ciemniejące ramiona symbolizują wyłanianą hierarchię światów, prawoskrętna
swastyka oznacza Siwę i dążenie świata do nieprzejawionej formy. Rozjaśniające
się barwy jej bocznych ramion oznaczają coraz subtelniejsze formy niszczących
energii. Okrąg fioletowy wyraża stan równowagi procesów powstawania
i niszczenia. Białe krzyżujące się ramiona wyrażają stan wszechwiedzy,
zaś złote linie oznaczają stan wszechobecności Iśwary, który jest immanentny
/centrum/ i transcendentny /złoty okrąg/ względem całej rzeczywistości
przedmiotowej /niebieskie pole/. Biały okrąg symbolizuje świat czystej
świadomości /sattwę/, w którym zawiera się cała rzeczywistość przejawiona. |