|
Śiwa i Siakti
olej, 41 x 61 cm
Wszechświat jest formą energii czystej świadomości.
|
|
|
Śiwa symbolizuje energię czystej świadomości. Jest ona
nadruchem i źródłem z którego czerpie inspirację każda aktywność twórcza.
Śiwa jako energia czystej świadomości jest ponadczasowym i milczącym
świadkiem przemian świata. Wyraża go punkt centralny. Siakti ze względu
na swój twórczy charakter przyjmuje kategorię wielości i jest pod tym
względem przeciwieństwem Śiwy. Siakti działa w granicach rzeczywistości
składającej się z gun. Wyrażają to okręgi czerwone (radżasowy aspekt
siakti), okręgi czarne (tamasowy aspekt siakti) i okręgi jasnoniebieskie
(sattwiczny aspekt siakti). Każdy wewnętrzny okręg wyznacza rodzaje
przemian w zamkniętym cyklu czasu. Punkty centralne poszczególnych grup
okręgów wyrażają wielość i rozumny charakter siakti. Okręgi wewnętrzne
o kolorze jaśniejszym symbolizują, że w trakcie działania dąży siakti
do realizacji podmiotowości nie przestając być wielością. W ten sposób
tworzy ona pluralistyczną hierarchię struktur aktywnych (podmiotów zjawiskowych).
Siakti działająca w aspekcie tamasu wskazuje na doskonałość struktury
polegającej na dążeniu do samoprzekształcania się. Siakti rozumiana
w aspekcie sattwicznym polega na uświadomieniu genetycznego związku
uprzedmiotowionej świadomości z innymi strukturami, zaś siakti rozumiana
w aspekcie radżasowym jest inteligencją (prawidłowością) ukrytą w każdym
działaniu. Ideałem jest tu działanie dla samego działania. Ewolucja
siakti mająca na celu takie zorganizowanie świata, aby służył on doskonale
podmiotowi uniwersalnemu, który uosabia Śiwa została oznaczona wewnętrznymi
i jaśniejszymi okręgami. Sam fakt służenia został wyrażony zbliżeniem
okręgów w kierunku punktu środkowego. Kwadrat, który powstaje z krzyżujących
się okręgów wyraża ołtarz i jest symbolem ofiary pierwotnej, ofiara
rozumiana jako sens wszelkiego życia ma na celu poprzez akt służenia
realizację pierwiastka podmiotowego. Zagęszczające się linie w kwadracie
pełne wypadkowych barw wskazują na to, że w akcie ofiary zawierają się
różnorodne procesy kosmiczne tworzące rzeczywistość. Ofiara sprawowana
prawidłowo równoważy procesy świadomości ludzkiej z kosmosem. Siakti
więc poprzez ofiarę może być rozumiana jako siła kosmiczna (niebieskie
koła) i jako siła działająca poprzez człowieka. Dodatkowym elementem
wyrażającym ofiarę jest krzyż złożony z kół. Wyraża on cierpienie ukryte
we wszelkim dążeniu do wyzwolenia podmiotowości z pierwiastków przedmiotowości.
Fioletowe pole wyraża rzeczywistość podstawową, będącą przedmiotem poznania
intuicyjnego, w której rozgrywa się wieczysty dramat duszy.
Gerard Głuchowski
|